Zelfgeschreven teksten

3.1.11 Zelfgeschreven teksten

Omschrijving

Teksten die leerlingen zelf schrijven in de fase van beginnende geletterdheid.

Toelichting

Al in de fase van de ontluikende geletterdheid zijn kinderen vaak bezig met schrijven.
In eerste instantie zijn de teksten vaak nog krabbellijntjes met wel de lay-out van een tekst of de eigen naam, al dan niet in spiegelbeeld. Als het alfabetisch principe eigen gemaakt wordt, zullen leerlingen spontaan of gestimuleerd teksten schrijven, vaak bij een tekening, de taaltekening. De taaltekening kan ook een tekening van de leerling zijn met, in overleg, een zin erbij geschreven door de leraar.
Andere zelfgeschreven teksten kunnen teksten zijn in het kader van het functioneel lezen en schrijven, zoals een boodschappenlijstje voor in de winkelhoek, menukaarten voor het kerstdiner of voorleesontbijt, kaarten voor een jarige of zieke klasgenoot of familieleden.
Afhankelijk van de individuele ontwikkeling zijn deze teksten logografisch, alfabetisch of een mix van beide. Ook kunnen functionele teksten bij kleuters bestaan uit uitgeknipte plaatjes, zoals een verlanglijstje.

Zie ook

Ontwikkeling geletterdheid; activiteiten beginnende geletterdheid; schriftsystemen.