Woordenschat in interactief taalonderwijs

2.4.2 Woordenschat in interactief taalonderwijs

Omschrijving

De plaats en uitwerking van de woordenschat binnen de opvatting van interactief taalonderwijs.

Toelichting

Interactief taalonderwijs wil kinderen steun bieden bij het verwerven van woorden, bij het gebruiken van strategieën om zelf woorden te leren en bij het leren over woorden.
Daarbij zijn de volgende aandachtspunten van belang:
1. Bied kinderen een rijke uitdagende leeromgeving met betekenisvolle contexten.
2. Daag kinderen uit om actief deel te nemen.
3. Organiseer activiteiten in een kleine groep.
4. Stimuleer woordenschatontwikkeling buiten de klas (thuissituatie).
5. Geef instructie wanneer dat nodig is
(kies bijvoorbeeld bewust van welk woord je de betekenis uitlegt).

In het project Woordenschat zijn drie prototypes voor woordenschatonderwijs ontwikkeld (Kienstra 2003):
- woorden leren met ontdekactiviteiten;
- woorden leren met boeken en verhalen;
- spelen met woorden.

De viertakt, een veelgebruikt didactisch model (Van den Nulft & Verhallen, 2001), is in overeenstemming met de principes van interactief taalonderwijs.

Zie ook

Didactisch model woordenschatuitbreiding; woordleerstrategieën.