Visuele ondersteuning

3.2.2 Visuele ondersteuning

Omschrijving

De leraar maakt gebruik van concrete, zichtbare materialen of gebaren om de te leren vaardigheden te verduidelijken

Toelichting

Visuele ondersteuning is met name effectief bij de auditieve en visuele vaardigheden en de elementaire lees- en spellinghandeling. Het gaat om abstracte processen die het best concreet - en dus vaak visueel – worden ondersteund. Voor deze vaardigheden zijn verschillende mogelijkheden voor visuele ondersteuning.

Enkele voorbeelden:
- handgebaren of armbewegingen om de verschillende stappen van de elementaire leeshandeling te concretiseren, zoals korte handklapjes of hakbewegingen bij analyse en een veeg- of grote klapbeweging bij synthese;
- klank- of lettergebaren voor letterkennis, bijvoorbeeld het vormen van een rondje met de duim en wijsvinger;
- meeschrijven van letters in de lucht of groot op het bord;
- gebruik van structureerstroken;
- gebruik van klank- of lettertekeningen, bijvoorbeeld de b als een mannetje met een dikke buik, de s als een slang.

Zie ook

Activiteiten beginnende geletterdheid; elementaire leeshandeling; auditieve vaardigheden; visuele vaardigheden.