Materialen
- Tekeningen van het verhaal
- Beschrijving van het project 'Verhalen verzinnen'
Doordenkvragen
Bekijk zo nodig de fragmenten nog een keer.
- In beide fragmenten gaat het om incidentele momenten: vergelijk de 2 momenten waarop de leerkracht kansen grijpt. Wat valt je op?
- Op welke manier zou je zelf met deze ‘kansen’ omgaan? Wat zou je anders of hetzelfde doen?
- Aan het einde van het eerste fragment ontstaat er nog een ‘kans’ voor het stimuleren van taalbewustzijn. Welke kans is dat? Mariëlle gaat hier niet op in. Waarom niet, denk je?
Kennisbasis Nederlandse taal
Kennisvragen
1. Met het opdelen van woorden in klankstukken stimuleer je het…
a. fonemisch bewustzijn
b. fonologisch bewustzijn
c. visueel analyseren van woorden
Klik hier voor het antwoord op vraag 1.
2. Wat houdt de foneem-grafeemkoppeling in?
Klik hier voor het antwoord op vraag 2.
Didactiekvragen
- Hoe had Mariëlle in het eerste fragment een kans kunnen grijpen om aandacht te besteden aan auditieve objectivatie?
- Wat zijn voor- en nadelen van incidentele taalstimulering en intentionele taalstimulering?
In de praktijk
- Observeer een les van je mentor, bijvoorbeeld tijdens het interactief voorlezen, en inventariseer de incidentele momenten in de les. Op welke manier worden kansen aangegrepen?
- Neem een stukje van je eigen les op en zoek bij het bekijken van dit fragment naar kansen voor taalstimulering die je hebt aangegrepen of hebt laten liggen.
- Inventariseer in jouw stageklas hoe er wordt gewerkt aan de tussendoelen Taabewustzijn en het Alfabetisch principe.