Omdat de beginnende geletterdheid veel verschillende doelen en dus activiteiten bevat, zijn allerlei groeperingsvormen inzetbaar. Enkele voorbeelden: Zelfstandig werken Voor het oefenen van visuele deelvaardigheden van het lezen en spellen én spellen en het aanvankelijk lezen en spellen zelf wordt vaak gewerkt met werkbladen die leerlingen individueel en na instructie zelfstandig maken. Ook allerlei stelopdrachten zijn geschikt voor individuele verwerking. Tweetallen Allerlei rollenspellen voor het bevorderen van verhaalbegrip of functies van geschreven taal in hoeken, tutorlezen, gezamenlijk teksten schrijven en/of taaltekeningen maken, enzovoort. Groepjes Rollenspellen en verhalen naspelen in hoeken, interactief voorlezen in een kleine kring, enzovoort. Klassikaal Kringspelletjes voor het bevorderen van auditieve vaardigheden, zoals “Tik, tik wie ben ik?” of “Ik ga op reis en neem mee…”, het met zijn allen hakken van woorden, of kringactiviteiten ter introductie van nieuwe letters, boeken, enzovoort. |