Groeperingsvormen beginnende geletterdheid

3.2.8 Groeperingsvormen beginnende geletterdheid

Omschrijving

Activiteiten voor beginnende geletterdheid vinden plaats in verschillende groepssamenstellingen.

Toelichting

Omdat de beginnende geletterdheid veel verschillende doelen en dus activiteiten bevat, zijn allerlei groeperingsvormen inzetbaar. Enkele voorbeelden:

Zelfstandig werken
Voor het oefenen van visuele deelvaardigheden van het lezen en spellen én spellen en het aanvankelijk lezen en spellen zelf wordt vaak gewerkt met werkbladen die leerlingen individueel en na instructie zelfstandig maken. Ook allerlei stelopdrachten zijn geschikt voor individuele verwerking.

Tweetallen
Allerlei rollenspellen voor het bevorderen van verhaalbegrip of functies van geschreven taal in hoeken, tutorlezen, gezamenlijk teksten schrijven en/of taaltekeningen maken, enzovoort.

Groepjes
Rollenspellen en verhalen naspelen in hoeken, interactief voorlezen in een kleine kring, enzovoort.

Klassikaal
Kringspelletjes voor het bevorderen van auditieve vaardigheden, zoals “Tik, tik wie ben ik?” of “Ik ga op reis en neem mee…”, het met zijn allen hakken van woorden, of kringactiviteiten ter introductie van nieuwe letters, boeken, enzovoort.

Zie ook

Activiteiten beginnende geletterdheid, groeperingsvormen voortgezet technisch lezen; visuele vaardigheden; auditieve vaardigheden.