Kennisplatform taaldidactiek
Les in taal - Platform Taaldidactiek - 9 Spelling - Kennisbasis
Zoeken
Welkom
Voor de docent
Voor de student
Platform Taaldidactiek
1 Mondelinge Taalvaardigheid
2 Woordenschat
3 Beginnende geletterdheid
4 Voortgezet technisch lezen
5 Begrijpend lezen
6 Stellen
7 Jeugdliteratuur
8 Taalbeschouwing
9 Spelling
KennisbasisPraktijkGereedschap

Kenniselementen Spelling

9. Spelling

1 Wat: leerinhoud

2 Hoe: domeindidactiek

Leerling als taalgebruiker 
1. elementaire spellinghandeling 
2. spellingstrategieën 
3. hulpmiddelen correcte spelling 
4. spellingattitude

Taalkenmerken
5. klankzuivere woorden 
6. spellingcategorieën
7. werkwoordspelling 
8. interpunctie

Leerkrachtvaardigheden
1. correct spellen
2. instructieprincipes onveranderlijke woorden 
3. instructieprincipes werkwoordspelling
4. analyseren van spelfouten

Onderwijsmiddelen
5.dictee
6. categoriegerichte oefeningen 
7.strategiegerichte oefeningen

Evaluatie en toetsing
8. spellingtoetsen 
9. foutencategorieën

Leerstofordening 
10. criteria leerstofordening spelling
11. leerlijnen spelling

3 Wat/waarom: fundament

4 Hoe/waarom: taaldidactiek en taalbeleid

Wetenschappelijke achtergrond 
1. schriftsystemen 
2. principes Nederlandse spelling

Maatschappelijke achtergrond 
3. correcte spelling en maatschappelijke status 
4. spellinghervorming

Opvattingen over taalonderwijs 
1. opvattingen taalonderwijs algemeen 
2. spelling in traditioneel taalonderwijs
3. spelling in strategisch taalonderwijs

Taalonderwijs in taalheterogene groepen
4. taalheterogene groepen algemeen
5. spellingonderwijs aan taalzwakke leerlingen 
6. spellingonderwijs aan meertalige leerlingen

Samenhang tussen domeinen 
7. spelling en beginnende geletterdheid 
8. spelling en stellen

Samenhang met andere vakken
 -